Rozwój 5-latka a wymagania programowe
Każdy nauczyciel przedszkola powinien znać możliwości 5-latków, aby dopasować do nich wymagania programowe oraz określić, czy dane dziecko nie odbiega bądź odbiega od tych wymagań.
W arkuszu diagnostycznym dojrzałości 5-latka należy uwzględnić:
-
Sprawność ruchową
-
Spostrzeganie słuchowe
-
Spostrzeganie wzrokowe
-
Sprawność rysowania
-
Sprawność rąk
-
Myślenie
-
Myślenie matematyczne
-
Mowę
-
Orientację w otoczeniu
-
Kontakty z dziećmi
-
Emocje i stosunek do działania
-
Charakterystyczne cechy
ROZWÓJ RUCHOWY
5-latki bardzo lubią ruch, choć maja jeszcze stosunkowo słabe mięśnie. Ponadto nie potrafią długo usiedzieć w jednym miejscu. Bardzo szybko męczą się 5-letnim dzieciom ręce, które są jeszcze dosyć krótkie.
5-latek potrafi:
-
Biegać, skakać, wspinać się na drabinki
-
Skakać na dwóch nogach przed siebie
-
Skakać na jednaj nodze w miejscu
-
Przejść po wąskiej dróżce o szerokości ok. 25 cm
-
Stać przez ok. 15 sekund z zamkniętymi oczami, nieruchomo na obu nogach
-
Zrobić samodzielnie trzy przysiady
-
Szybko wchodzić i schodzić ze schodów naprzemiennie (bez trzymania poręczy)
-
Zaczyna uczyć się jeździć na rowerze na dwóch kółkach
-
Samodzielnie rozebrać się
-
Ma kłopoty z samodzielnym ubieraniem się
-
Samodzielnie je łyżką i widelcem, sprzątać ze stołu
-
Umyć i wytrzeć twarz i ręce
-
Umyć zęby pod kontrolą
-
Uczesać włosy (nie na całej głowie)
-
Budować z klocków lego
-
Wylepiać z plasteliny
-
Nawlekać korale
-
Przyklejać naklejki
-
Drzeć papier na małe kawałki i wyklejać nim kontury
-
Przecinać nożyczkami papier i ciąć po prostej (początki)
-
Prawidłowo trzymać ołówek
-
Rysować linie pionowe, poziome lub ukośne
-
Odwzorować kółko, kwadrat, trójkąt, trapez, krzyżyk
-
Kolorować obrazki
-
Rysować rysunek zgodnie z podanym tematem (przybliżone części ciała, barwy podobne do rzeczywistych)
-
Odwzorowywać niektóre szlaczki
-
Malować kredkami, farbami, pędzlem
ROZWÓJ PSYCHICZNY
-
Uwaga 5-latka jest:
-
Mimowolna (zmiany w otoczeniu przyciągają uwagę dziecka)
-
Krótkotrwała (skupia uwagę na wykonywanych czynnościach od kilku do kilkunastu minut)
-
Niepodzielna (dziecko 5-letnie koncentruje się tylko na jednej czynności)
-
Silna (dziecko przy wykonywaniu ważnej czynności często nie odbiera innych bodźców)
-
Pamięć 5-latka jest:
-
Mimowolna (zapamiętuje przypadkowo to, co je ciekawi, a nie to co jest ważne, nie zawsze zapamiętuje to czego nauczyciel od niego wymaga)
-
Krótkotrwała w odniesieniu do mało ważnych informacji dla dziecka i długotrwała gdy informacje mają duży ładunek emocjonalny (baśnie, piosenki)
-
Mechaniczna (dziecko nie jest krytyczne wobec zapamiętanych wiadomości, zapamiętuje w sposób dosłowny)
-
Świeża (szybko zapamiętuje)
-
Mała gotowość pamięci (dopiero po dłuższej chwili dzieci wydobywają z pamięci informację, o która nam chodzi)
SPOSTRZEGANIE SŁUCHOWE
5-latek:
-
Lubi słuchać, gdy mu się czyta
-
Rozumie tekst, który mu się czyta
-
W wyuczonym wierszu odtwarza rymy
-
Potrafi podzielić zdanie trzy i czterowyrazowe na wyrazy (po ćwiczeniach)
-
Potrafi podzielić wyraz na dwie, trzy sylaby (po ćwiczeniach)
-
Potrafi wydzielić samogłoskę i spółgłoskę w nagłosie (po ćwiczeniach)
-
Nie wyodrębnia głosek w wygłosie
-
Potrafi tworzyć proste rymy
-
Potrafi pokazać w otoczeniu lub na obrazkach przedmioty, których nazwy zaczynają się da podana głoskę
-
Rozpoznawane są zależności czasowe (kolejność głosek, kolejność słów w mówieniu itp.)
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE
5-latek:
-
Spostrzega w sposób przypadkowy, nieuporządkowany
-
Spostrzega do kilkunastu elementów na obrazkach
-
Nie spostrzega zależności przestrzennych między elementami obrazka
-
Spostrzega od 5 do ok. 8 różnic między podobnymi obrazkami
-
Spostrzega podstawowe części człowieka, ale nie spostrzega usytuowania ich względem siebie, ani podstawowych cech
-
Potrafi różnicować kształty liter drukowanych, cyfr, kształty podstawowych figur geometrycznych
-
Potrafi budować proste budowle według załączonego wzoru, odwzorować kwadrat z narysowaną przekątną
-
Poznawane są zależności przestrzenne (za, obok, nad, za, z tyłu, na górze, na dole, z prawej, itp.)
MYŚLENIE
5-latek:
-
Ma trudności z przyswajaniem wiadomości dotyczących przestrzeni i czasu, ale rozróżnia już pory roku
-
Potrafi porównywać pod katem różnic
-
Potrafi porównywać pod kątem podobieństw
-
Często myśli w sposób skojarzeniowy
-
Potrafi klasyfikować ze względu na dwa, trzy kryteria
-
Myśli myśleniem „życzeniowym”
-
Opiera się głownie na cechach wyglądu zewnętrznego
MYŚLENIE MATEMATYCZNE
5-latek:
-
Przelicza zbiór składający się z ok. 10 elementów
-
Rozumie pojęcia: więcej, mniej, tyle samo, ile (nie rozumie pojęć: o tyle więcej, o tyle mnie)
-
Potrafi na polecenie dokładać i zabierać (dodawać i odejmować) elementy zbioru, podając wynik liczy na konkretach
-
Ostatni liczebnik odnosi do wielkości zbioru
-
Nie rozwiązuje prostych zadań tekstowych
-
Nie rozumie jednostek miar
-
Rozpoznaje podstawowe figury geometryczne i jest osłuchany z ich nazwami
MOWA
W wieku 5 lat słownik dziecka znacznie powiększa się i jest uwarunkowany kulturowo. Dlatego też dzieci, którym czyta się książki znają o wiele więcej słów niż bierni słuchacze.
5-latek:
-
Nazywa czynności, sytuacje, opisuje za pomocą przymiotników
-
Prawidłowo wymawia głoski
-
Wypowiada się zdaniami, potrafi przedstawić przebieg zdarzenia, opisać co się stało, co zdarzyło się w przedszkolu itp.
-
Pyta się o nieznane słowa
-
Rozumie treść poleceń, rozumie podstawowe pojęcia dotyczące sytuacji w domu i w przedszkolu
EMOCJE
Dziecko w wieku 5 lat zaczyna rozumieć, że rodzice przyjdą po niego do przedszkola. Chce bawić się z rówieśnikami i dlatego coraz rzadziej obraża się, płacze i złości. Ponadto przewiduje reakcje dorosłych na skutki swojej działalności i próbuje pokonywać trudności, o ile nie przerastają znacznie jego możliwości.
Emocje 5-latka są:
-
Krótkotrwałe
-
Silne, gwałtowne, dziecko często nie może nad nimi zapanować
-
Spontaniczne, wyraziste
-
Zmienne
ROZWÓJ SPOŁECZNY
5-latek:
-
Bawi się w grupie, jest zapraszany do wspólnej zabawy
-
Próbuje bawić się zgodnie z innymi, bez ciągłych kłótni
-
Rzadziej obraża się i płacze
-
Mniej skarży
-
Zaczyna stosować się do poleceń skierowanych przez nauczyciela
-
Zaczyna przejmować się uczuciami swoich rówieśników
Ponadto należy pamiętać, że wiek powyżej 4 roku życia to:
-
Wiek fascynacji słowem
-
Faza grzecznego dziecka
-
Skrajne gwałtowne reakcje emocjonalne