Wszyscy wiemy, że nasz organizm potrzebuje witamin. Najlepiej unikać tabletek i pobierać witaminy razem z pokarmami. Najobfitsze w witaminy są owoce i warzywa. Jednak nie tylko wystarczy je spożywać – trzeba to robić rozważnie i przy odpowiednim przygotowaniu tak, aby uniknąć strat witamin. Ponadto warto przyjmować takie witaminy w odpowiednich ilościach – nie tylko braki witamin są niebezpieczne dla naszego organizmu – nadmiar też. Jak przygotowywać żywność bez strat witamin? Jakie są najlepsze metody przygotowywania żywności?

Witaminy lubią świeżość

Najlepszy dla witamin jest … brak działania. Najkorzystniej jest jeść świeże warzywa i owoce – należy pamiętać o odpowiednim umyciu ich.

Mycie potrzebne jest ze względu na to, iż warzywa i owoce są spryskiwane środkami przeciwgrzybicznymi, -owadowymi itp.  Najkorzystniej jest myć produkty pod letnią bieżącą wodą. Idealnie nadają się do tego dłonie, choć możemy skorzystać ze szczoteczki. Nie wolno trzymać żywności w wodzie – woda wypłukuje substancje odżywcze!

Kupuj tylko tyle, ile jesteś w stanie zjeść w ciągu kilku dni. Nie należy robić tygodniowych zapasów warzyw i owoców – leżąc w domowych warunkach tracą witaminy, a w sklepie dostępne są codziennie. Warzywa i owoce przechowywane są przez hurtowników w specjalistycznych chłodniach, często w hermetycznych warunkach odtlenowanego powietrza.

Stosuj się do zaleceń umieszczonych na opakowaniach – warzywa i owoce przechowuj w chłodnym, zacienionym miejscu (chociaż niektóre z nich lubią słońce np. pomidory). Warzyw strączkowe, ryż, makaron itp. przechowuj w zacienionych pojemnikach.

Produkty mleczne trzymaj zawsze w lodówce i nie wystawiaj ich na działanie promieni świetlnych.

Surówki przygotowuj ze świeżo pokrojonych warzyw i owoców. Zbyt długie leżakowanie powoduje utratę wielu witamin, np. witaminy C oraz zmiany w wyglądzie produktu.

Warzywa i owoce gotuj na parze – w ten sposób woda nie wypłukuje z nich tego co najlepsze. Jeśli jednak musisz gotować w wodzie unikaj zbyt dużej ilości wody i wykorzystuj ją do przyrządzania sosów itp. Używaj naczyń ze stali nierdzewnej.

Produkty mrożone gotuj bez rozmrażania (chyba że wymagają dalszej obróbki). Zawsze wybieraj produkty mrożone zamiast konserw.

Najlepiej przyrządzaj potrawy tuż przed podaniem. Unikaj długiego “leżakowania” – twoje jedzenie to nie wino.