Sole mineralne to niezbędne składniki diety człowieka. Każdy związek potrzebny jest w innych ilościach. Pierwiastki potrzebne w śladowych ilościach to mikroelementy (mniej niż 100 mg/dzień). Makroelementy potrzebne są w większej ilości (powyżej 100 mg/dzień). Każdy pierwiastek pełni inne funkcje. Wszystkie sole mineralne pełnią rolę regulacyjną i budulcową. Niedobór soli mineralnych prowadzić może do poważnych chorób. Każdy z nas ma inne zapotrzebowanie, zależnie od aktywności i gospodarki minerałami (większe zapotrzebowanie mają ludzie intensywnie pocący się – wydalają oni duże ilości minerałów przez skórę). Poniżej znajduje się lista najważniejszych makro- i mikroelementów wraz z ich głównymi funkcjami.

Makroelementy:

  • Wapń – budulec kości, czynnik IV krzepnięcia krwi, bierze udział w przewodzeniu imulsów nerwowych
  • Fosfor – budulec kości, nośnik energii (ATP – adenozynotrijfosforan), składnik DNA i RNA
  • Chlor – tworzy kwas solny (trawienie), odpowiedzialny za równowagę wodnomineralną kwasowo-zasadową
  • Magnez – bierze udział w przewodnictwie nerwowoym, chroni naczynia krwionośne przed zakrzepami
  • Sód – wpływa na prawidłowy bilans wodny, utrzymywanie ciśnienia osmotycznego, bierze udział w przewodnictwie nerwowym.
  • Potas – wpływa na gospodarkę wodną organizmu (podobnie jak sód), uczestniczy w przewodnictwie nerwowym, zapewnia równowagę kwasowo-zasadową
  • Siarka – składnik aminokwasów endogennych – budowa białek

Mikroelementy:

  • Żelazo – składnik hemoglobiny (niedobór prowadzi do anemii), transport dwutlenku węgla do płuc
  • Fluor – składnik kości i zębów (chroni przed próchnicą)
  • Jod – składnik hormonów tarczycy (głównie tyroksyny – reguluje procesy metaboliczne)
  • Miedź – składnik enzymów, wpływa na metabolizm żelaza
  • Cynk – budulec włosów i paznokci, bierze udział w procesach metabolicznych
  • Selen – ochrona immunologiczna, antyoksydant (przeciwutleniacz)
  • Mangan – trawienie (składnik enzymów), wpływa na wzrost kości
  • Molibden – składnik enzymów
  • Chrom – trawienie białek, reguluje poziom cholesterolu

Sole mineralne pobieramy wraz z pokarmami. Ważne jest, aby spożywać zróżnicowane posiłki – produkty spożywcze zawierają tylko kilka minerałów. Dobrym źródłem minerałów jest woda mineralna (zawartość substancji rozpuszczonych min 1000 mg/l). Cennym źródłem soli mineralnych są nasiona i orzechy. Zarówno warzywa i owoce, jak i mięso posiadają różne sole mineralne.