11 milionów osób rocznie dowiaduje się, że ma nowotwór złośliwy. 7 milionów osób umiera

Około 30 milionów osób żyje z rakiem. Szacuje się, że do 2020 roku na nowotwór zapadać będzie 16 mln osób rocznie, a 10 mln będzie umierać z tego powodu.

Ostatnie badania Amerykańskiego Instytutu Badań nad Rakiem (WCRF) dowiodły, że jedną trzecią wszystkich zachorowań na raka wywołują zmieniające się nawyki żywieniowe – rosnące spożycie alkoholu i zbyt tłuste jedzenie. Ponad 40% przypadków nowotworów można by uniknąć, zmieniając styl życia i jadłospis.

Ruszaj się regularnie

Badania dowodzą, że osoby, które ćwiczą conajmniej pół godziny dziennie są o połowę mniej narażone na chorobę nowotworową. Kluczowym zmniejszającym ryzyko zachorowania jest większy wskaźnik zużycia tlenu. Dotyczy to głównie nowotworów przewodu pokarmowego i płuc. Co ciekawe – nie chodzi tutaj o wyczynowe uprawianie sportu. Wystarczy dowolna aktywność fizyczna. Możesz biegać, spacerować (np. nordic walking), grać w piłkę, siatkówkę lub jeździć na rowerze. Ja polecam także taniec.

Najważniejsza w tym wszystkim jest regularność. Uprawiaj swoją ulubioną dyscyplinę około 3 razy w tygodniu. Pamiętaj, aby się nie być nadgorliwym. Ćwicz z umiarem. Jeśli przesadzisz – szybko się zniechęcisz i zrezygnujesz. Trenuj tak, aby sprawiało Ci to przyjemność. Po kilku tygodniach nie będziesz mogła/mógł żyć bez ćwiczeń!

Ważne jest także utrzymywanie właściwego tętna – np. korzystając z pasa do pomiaru. Ogólna zasada mówi, że tętno maksymalne oblicza się w następujący sposób: 180 uderzeń na minutę minus wiek. Czyli np. jeśli masz 35 lat, Twoje maksymalne tętno wynosi 180-35=145.

Unikaj tego, co toksyczne – w tym przetworzonej żywności

Te zagrożenia można podzielić na kilka grup.

Naturalne

Pleśnie i wirusy HPV i HSV, które wywołują raka szyjki macicy, wirus Epsteina czy wirus zapalenia wątroby typu B, który wywołuje raka wątroby.

Chemiczne

Kadm, ołów, chlor, azbest, benzopiren (powstaje przypalania tłuszczu i mięsa lub w trakcie wędzenia na drzewie lub węglu), tri (używane do chemicznego czyszczenia odzieży), formaldehyd (znajduje się w płytach paździerzowych, papierosach), azotany dostające się do przewodu pokarmowego wraz z wędlinami i mięsem zawierającymi konserwanty w postaci soli azotynowych oraz z pokarmami roślinnymi nawożonymi związkami azotowymi, które nie są usuwane w trakcie gotowania, a ich ilość wtedy wręcz rośnie.

Kolejne niebezpieczne związki chemiczne to: barwniki azotowe, anilinowe (konserwanty i barwniki spożywcze, sztuczne przeciwutleniacze o kodach z przedziału E300-E321, aromaty smakowe o kodach z przedziału E620-E635, sacharyna i cyklamat, parabeny i substancje konserwujące o kodach z przedziału E214-E219, acesulfam K (kody E950 i E951) – czyli słodziki występujące w tzw. żywności light, w żywności dla diabetyków, w napojach gazowanych, syropach, jogurtach i napojach mlecznych.

Fizyczne

Dym papierosowy, promieniowanie słoneczne, promieniowanie jonizujące oraz alkohol (zawierający rakotwórcze fuzle).

Chroń skórę przed słońcem

Nie przesadzaj z eksponowaniem swojego ciała na słońcu np. na plaży. Pamiętaj, że w godzinach około południowych słońce emituje najwięcej promieni UV, które zwiększają ryzyko zachorowania na raka skóry. Jednak nie tylko podczas wakacji należy uważać na słońce – także będąc w mieście, chodząc do pracy, czy na zakupy. Dlatego stosuj kosmetyki zawierające filtry UV oraz porządne okulary przeciwsłoneczne. Odradzam też korzystanie z solarium, gdyż prowadzi to do szybszego starzenia się skóry. Porównanie wyglądu skóry 60-letniej Indianki, która całe życie spędziła na słońcu oraz 60-letniego buddyjskiego mnicha przebywającego na co dzień w klasztorze wypada nader niekorzystnie dla tej pierwszej.

Regularnie kontroluj swój organizm

Ważną rolę w profilaktyce odgrywa obserwacja i samokontrola własnego ciała. Regularnie badaj piersi i obserwuj wszelkie zmiany na skórze.

Odwiedź lekarza za każdym razem, gdy zaobserwujesz któryś z objawów:

  • guzek lub zgrubienie na ciele, które zmieniło kształt czy wielkość
  • znamię, które zmieni kolor lub wielkość
  • zaczynasz mieć zaparcia lub trudności z połykaniem
  • nietypowe krwawienia lub wydzielina
  • nietypowy kaszel lub chrypka (zwłaszcza palacze)

Kontroluj swoją wagę

Aż 20% Polaków ma problem z nadwagą i w ostatnich latach liczba ta cały czas rośnie. Otyłość ma związek z zachorowaniami na raka okrężnicy, raka piersi (po menopauzie), trzonu macicy, nerki i gruczolakoraka przełyku.

Sposobem na to jest jedzenie zgodnie z zapotrzebowaniem energetycznym organizmu. Koniecznie ogranicz ilość pożywanych tłuszczów zwierzęcych na rzecz tłuszczów roślinnych oraz ilość białego cukru. Biały cukier podsyca procesy zapalne w organizmie, a one służą jako pożywka dla guzów. Jeśli już musisz słodzić – używaj słodu jęczmiennego lub ryżowego.

Unikaj stresu i pozwalaj organizmowi się zregenerować

Podczas snu odbywa się przyspieszona odbudowa komórek. Dla właściwego funkcjonowania organizmu oraz jego gotowości do obrony przed nowotworami niezbędne jest 6-7 godzin snu na dobę.

Staraj się nie zarywać nocy. Regularnie kładź się spać najpóźniej o 22.00. Zapewnij także odpowiednie warunki w sypialni – czyli ciemność, spokój (jeśli masz telewizor w sypialni – usuń go) i temperaturę – 18-20 st. C. Postaraj się codziennie wygospodarować choć odrobinę czasu na relaks, a dwa razy do roku wypoczywaj z dala od domu.

Właściwie się odżywiaj

Pięć porcji warzyw i owoców dziennie zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory różnego typu – szczególnie przełyku, żołądka, okrężnicy, odbytnicy i trzustki. Oczywiście najlepiej spożywać je surowe – dzięki temu zachowasz ich właściwości.

W diecie antyrakowej należy unikać produktów wysoko przetworzonych (zawierających sztuczne barwniki i konserwanty), wysokotłuszczowych i smażonych, które zawierają duże ilości tłuszczów trans.

Twoja dieta powinna składać się między innymi z produktów bogatych w antyoksydanty (antyutleniacze). Są to między innymi: jagody Goji (które posiadają współczynnik ORACinaczej zwany pojemnością antyutleniającą o wartości około 30 000, podczas, gdy borówki amerykańskie posiadają współczynnik ORAC na poziomie 2 400), zielona herbata, spirulina, pomidory (lub napoje likopenowe), kakao organiczne, kiełki brokułów, kurkuma, pestki moreli gorzkiej.

Brokuły zawierają sulforan – czyli substancję o właściwościach przeciwrakowych. Pestki moreli gorzkiej zawierają witaminę B17 (amigdalina lub inaczej letril).

W celu zapewnienia skuteczności diety antynowotworowej należy zadbać o odpowiednią ilość witamin i minerałów (przede wszystkim selenu) oraz błonnika w jadłospisie (ok. 30 g dziennie). Jeśli jeszcze nie wyeliminowałaś/łeś białego pieczywa, ryżu, mąki, makaronu – zrób to czym prędzej. Możesz je zastąpić pełnoziarnistymi odpowiednikami, które smakują lepiej oraz zapewnią Ci odpowiednią ilość błonnika.

Zalecane jest także picie co najmniej trzech filiżanek zielonej herbaty dziennie.