Zainspirowana książką „Jedz zielone” postanowiłam napisać ten post.

Warzywa i owoce to prawdziwa skarbnica witamin, składników mineralnych, a także błonnika pokarmowego. Korzyści z ich konsumpcji można byłoby wymieniać bardzo długo – od wsparcia w redukcji masy ciała, po prewencję nowotworów. Dlaczego są wciąż niedoceniane w diecie zarówno dzieci jak i dorosłych?

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej warzywa i owoce umieszcza w podstawie piramidy – zaraz nad wysiłkiem ruchowym. Pamiętajmy jednak o proporcjach – więcej powinnyśmy jeść warzyw niż owoców. 5 porcji warzyw i owoców dziennie to absolutnie minimum. Czyli około 500 g – w praktyce 100 g owoców i 400 g warzyw.

Ile to jest jedna porcja warzyw lub owoców?

Jedną porcja warzyw to przykładowo: 1 papryka, 1 duży pomidor, 2 średniej wielkości marchewki. Jedna przykładowa porcja owoców to: 1 gruszka, 1 banan, szklanka malin czy porzeczek. Pamiętajmy, że do dobowej ilości warzyw nie włączamy ziemniaków.

W 2017 roku ukazało się badanie, w którym stwierdzono, że ryzyko przedwczesnego zgonu zmniejsza spożywanie 10 porcji warzyw i owoców dziennie.

Czy 500 g warzyw i owoców dziennie, to dużo? Jak widać na załączonym obrazku – nie (co prawda należy liczyć z tego procent na części niejadalne). 1 banan, 1 nektarynka, garść fasolki szparagowej, kilka różyczek kalafiora i 2 rzodkiewki. Znam ludzi, którzy zjedliby tyle w jednym posiłku. Niestety znam też takich, którzy tyle samo spożyliby w 3 dni. Wszystko to kwestia nawyków żywieniowych.

Jak spożywanie warzyw i owoców wpływa na zdrowie?

Ostatnio miałam okazję napisać tekst o badaniu, w którym stwierdzono, że niskie spożycie warzyw i owoców miało największy wpływ na ryzyko przedwczesnego zgonu z przyczyn chorób układu sercowo-naczyniowego wśród młodych dorosłych, zwłaszcza mężczyzn. Kobiety są częściej zaprzyjaźnione z roślinnymi pokarmami.