Osoby pragnące schudnąć nie są często świadome, iż fizyczna aktywność jest niezbędna, aby się zdrowo odchudzać. Organizm potrafi spalać tłuszcz bez ruchu, ale tylko w skrajnych sytuacjach kilkudniowego wygłodzenia. Takie metody są niezdrowe i bardzo szkodliwe. Najkorzystniej jest łączyć zdrową dietę i odpowiednie ćwiczenia odchudzające.

Dlaczego ćwiczenia są konieczne?

Ćwiczenia fizyczne mogą nie przyczynić się do spalenia tkanki tłuszczowej. Intensywny, krótki wysiłek doskonale wpływa na rozwój mięśnie, jednak spalanie tłuszczu nie jest przeprowadzane w trakcie takich ćwiczeń. Co więcej, możemy nawet zwiększyć swoją masę (mięśnie są cięższe od tkanki tłuszczowej). Tak dzieje się w przypadku osób o odpowiedniej budowie ciała – nie mających problemów z nadwagą.

Ćwiczenia aerobowe polegają na długotrwałym wysiłku. W trakcie takiego treningu nasz organizm zaczyna wykorzystywać tkankę tłuszczową do zdobycia niezbędnej energii. Nasz ciało czerpie energie w pierwszej kolejności z węglowodanów, dopiero przy brakach odpowiedniej ilości cukrowców spala białka i tłuszcze.

Normalny tryb odżywiania dostarcza organizmowi odpowiednie ilości węglowodanów, przez co tłuszcze i białka nie są wykorzystywane dla celów energetycznych. Ośrodek głodu działający na podstawie poziomu cukru we krwi nie jest odpowiednim wskażnikiem określającym kiedy nasz organizm zaczyna spalać tłuszcze. Mięśnie mają swoje zapasy węglowodanów i to z nich korzystają. mimo iż poziom cukru we krwi i uczucie głodu mogły by nasunąć myśl, iż wreszcie pozbywamy się zbędnej warstwy tłuszczu.

Dodatkowo ćwiczenia fizyczne korzystnie wpływają na nasze zdrowie, oczywiście jeśli nie przesadzamy z intensywnością i obciążeniem. Aktywność fizyczna może być źródłem szczęścia – biegacze długodystansowi odczuwają tzw. euforię biegacza. Ich organizm wytwarza hormony szczęścia – endorfiny. Euforia związana z aktywnością fizyczną nie jest jednak domeną tylko maratończyków. Długotrwały wysiłek prowadzi do zwiększenia wytworzenia endorfin, np. jazda na rowerze.

Ponadto aktywność fizyczna może być źródłem radości psychicznej – pozwala wymęczyć się i uspokoić, daje czas na przemyślenia (zwłaszcza rytmiczne powtarzanie jakiejś czynności – bieg, jazda na rowerze). Można również poznać innych trenujących i zawiązać ciekawą relacje.

Sport to nie tylko zdrowie fizyczne. Słowa Juwenala : „W zdrowym ciele zdrowy duch” sprawdzają się także w dzisiejszych czasach.